De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
Voor apps en opdrachten op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier, zit je altijd veilig bij Gynzy. Gynzy is een site met specifieke opdrachten per leerjaar voor op de computer of op het digibord. Hun opdrachten zijn altijd mooi voorzien van lay-out en op het niveau van de leerlingen.
Je kan apps makkelijk terugvinden via de zoekbalk, of je kan vak per vak naar specifieke oefeningen zoeken. De site werkt met het Nederlands systeem, dus je hebt keuze tussen groep 1 en groep 8. Wil je je zoekresultaten vergroten, kan je ook meerdere groepen aanduiden.
Zelf heb ik Gynzy gebruikt in mijn les rond de moestuin. Deze was volledig zelf gemaakt, en ik zocht een manier om snel en leuk te testen wat de basiskennis van de kinderen was omtrent groenten en fruit voor ik effectief de grote oefening zou starten. Ik liet hen na mijn klassikale uitleg in kleine groepjes deze oefening op een computer maken:
Waren de antwoorden op de vragen goed, konden ze beginnen aan de verdere opdrachten: groenten proeven, de juiste naam aan de juiste groente koppelen,... De leerlingen begonnen meteen te werken, want buiten de motivatie van na de oefening te mogen proeven, mochten ze ook nog werken op de computer. Het leuke aan deze oefening, was dat je meteen wist of iets juist was of niet. Sleepte je het voorwerp naar de foute plaats, ging het terug naar de startpositie. Sleepte je het voorwerp naar de juiste plaats, bleef het staan. De leerlingen kregen dus rechtstreeks feedback.
Gynzy zelf kan je ook gebruiken als vast achtergrondbord om je lessen mee te geven (denk aan Smart Notebook). Zelf ben ik hier niet echt voorstander van omdat je niets meer hebt mocht het internet uitvallen, maar daarbuiten is dit zeker handig. Er is een enorm makkelijke bediening op te schrijven, te typen, lijntjes of ruitjes in te voegen, afbeeldingen bij te voegen,... Je kan je lessen ook opslaan in verschillende mappen met eigen namen, tekentjes,... Er is zelfs een map waarin de hele school zaken kan posten. Je kan de digitale tools ook meteen in je les plakken. Zo kan je bijvoorbeeld vast een stoplicht, een timer, een scorebord,... op je bordboek zetten (waarin je kan aanduiden of de leerlingen te luidruchtig zijn of niet) en terwijl al schrijvend verder werken. Bij Smart Notebook is dit niet mogelijk.
Kort gezegd: het is een zeer aangename site voor zowel leerlingen als leerkracht. Het is handig om te gebruiken, werkt motiverend door de mooie lay-out en de oefeningen zijn zeer specifiek gericht op leeftijd en jaartal. Perfect passend dus bij veilig, verantwoord en doelmatig taalgebruik.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten