ICT in de klas

ICT in de klas
Lees ook bovenstaand arikel over Ipads in de (middelbare) school.

Eindterm 8: Communicatie

De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, 
verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.

Vele scholen gebruiken ondertussen een blog om te communiceren met de ouders. Soms wordt deze voorzien door de leerkrachten, soms door de leerlingen zelf. Ik was zeer enthousiast toen ik zag dat mijn stageschool een eigen blog had. Toen ik mijn mentor erover aansprak, bleek echter dat deze niet meer echt gebruikt wordt. De leerlingen waren niet taalvaardig genoeg om dit telkens zelf te schrijven, en het nut van een blog integreren verdwijnt natuurlijk als het de leerkracht is die telkens de blog onderhoudt.  

Dit zette me aan het denken, want zoals ik al zei in de inleiding, vind ik een blog een zeer nuttig middel. Ook qua communicatie naar de ouders toe, is het een enorm handige tool. Zij zien waar hun kinderen mee bezig zijn en kunnen hierop reageren. Maak de ouders enthousiast, en de leerlingen zullen dit ook zijn. Ook de leerlingen nemen veel mee als ze een eigen blog produceren:
- Hoe schrijf je een goede tekst? 
- Hoe post je een blogbericht?
- Hoe ontwerp je een lay-out?
- Welke informatie wil ik graag delen met iedereen?
- Hoe schrijf ik neer hoe ik me voel?
Het moeten geen grote zaken zijn en ellenlange pagina's die neergetypt worden. Ook kleine details over de lessen kunnen leuk zijn. De leerlingen zijn nogmaals met de leerstof bezig maar integreren hier de media in.

Daarna ben ik vooral beginnen brainstormen over hoe ik het taalprobleem zou kunnen aanpakken. Want je kan inderdaad stellen dat een blog maken makkelijker, nuttiger en minder tijdrovend is in de hogere jaren. In het tweede leerjaar gaf ik tijdens mijn stage nog een les waarin ik de komma en het dubbelpunt voor het eerst introduceerde. Ze hebben de verdubbelingsregel en de verenkelingsregel nog niet geleerd. Ze weten nog niet dat er in een tekst toch wel een inleiding, een midden en een slot zit. Ondanks dat ze in theorie perfect in staat zijn om een blog te maken op makkelijke sites als Blogger, Wordpress, Webnote,... is het talig aspect te belangrijk.

Daarom bedacht ik mezelf: wat als de leerlingen nu geen blog, maar een vlog maken: een videoblog. Je kan op een blog niet alleen teksten uploaden, maar ook foto's en filmpjes. Laat de jongere leerlingen (en de oudere natuurlijk ook) hiermee experimenteren. Stop met zelf foto's te trekken tijdens een uitstap, maar vertrouw je camera aan de leerlingen toe. Laat hen de foto's trekken en voorzie daarna eventueel een moment om ze ze zelfs te laten bewerken. Ook hier zijn makkelijke apps en filters voor zoals Picasa.

Laat de leerlingen een liedje niet zingen, maar neem (net zoals ik gedaan heb tijdens mijn muziekles), het liedje op en doe er iets mee. Ga in op de actuele onlinewereld. Er is de laatste tijd zoveel te doen geweest rond de mannequin challenge. Organiseer er zelf eentje met de klas, of nog beter: met de hele school. Geef elke week een camera aan een leerling, zonder oplader, en laat hem/haar een filmpje monteren van de gebeurtenissen van de week. Leerlingen uit het tweede leerjaar kunnen na wat uitleg al perfect werken met eenvoudige programma's als Windows Moviemaker. Op mijn tiende werkte ik al met Pinnacle (wat toch nog net een niveau moeilijker is als Windows Moviemaker), dus dan moeten hedendaagse leerlingen die nog meer als ik zijn opgegroeid in een digitale cultuur dat toch zeker ook kunnen.

Laat hen op deze manieren werken met communicatie naar de ouders (en uiteindelijk ook naar de rest van de klas) toe, en je creëert een enorme feeling voor ICT. Ze leren niet alleen hoe ze zaken in beeld kunnen brengen, ze leren monteren, creatief omgaan met media, gevoelens uiten. Ze leren wat gedeeld mag worden, en wat beter toch binnen de klas zou blijven. Post je alle werken in een blog, kunnen ze nog altijd kort verwoorden wat er te zien is, en wordt er ook weer aan het talig aspect gewerkt. Zeker het idee van het filmpje en het fototoestel doorgeven, kan enorm aanslaan. Als je de leerlingen laat aftellen tot wanneer het eindelijk weer hun beurt is, wordt hun motivatie om met ICT te werken alleen groter.

OPMERKING: Vind je als leerkracht dat dit te veel tijd in beslag neemt, plan dan in het hoekenwerk wekelijks een ICT-momentje waarin ze aan zaken als deze kunnen werken. Je kan ook makkelijk differentiëren en de leerlingen laten samenwerken: je hebt elke week een cameraman, een regisseur, en een programmeur. Ze maken dan samen het filmpje/de foto's en de rollen schuiven wekelijks door. Er valt zoveel mee te doen!

OPMERKING 2: Voor de leerlingen in de hogere graad, zijn er qua communicatie ook nog altijd uitwisselingsmogelijkheden met leerlingen uit Wallonië. Zoek een schooltje, geef elke leerling een buddy en laat hen tijd om samen te Skypen en mails naar elkaar te sturen. Zelfs om social media in te zetten. Frans zal nog nooit zo leuk geweest zijn!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten