De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
Er zijn leerkrachten die het bestaan van de film misbruiken. Laat je telkens alleen beelden zien, worden de leerlingen dit beu. Laat je daarentegen af en toe filmpjes zien om een les te verduidelijken, kunnen beelden enorm helpen.
Ik gaf een Nederlandse luister- en spreekles over slaapwandelen aan mijn stageklas. Mijn klas is echter niet zo taalvaardig, dus ik zocht een makkelijke manier om hen het concept van slaapwandelen uit te leggen. De les daarvoor had ik al gemerkt dat het hen nog niet altijd duidelijk was wanneer iets echt kon gebeuren, en wanneer het alleen maar in een droom kon zijn. Toevallig vond ik op Youtube een perfect filmpje. Vaak komt dit echter niet voor. Hier heb ik geluk in gehad.
Om de leerlingen zelfstandig te laten leren met beelden (individueel, per duo, per groep, in een hoekenwerk, maar zelfs klassikaal want ze kijken altijd alleen naar een film dus leren hieruit eigenlijk ook iets zelfstandig), is het vooral belangrijk om de juiste beelden te vinden. Zoals gezegd, lukt dit niet vaak via Youtube. Je moet een filmpje vinden op maat van het kind. Eentje dat niet te moeilijk is, en eentje dat niet te makkelijk is. Je moet een filmpje vinden dat niet afleidt van het onderwerp. Je kan voor godsdienst een film tonen over De Schepping die ontstond in 7 dagen, maar als de film dan begint over Adam en Eva, heeft dit weinig zin. Daarom raad ik ook aan om eerst eens te zoeken bij School TV. Deze site specificeert zich in educatieve filmpjes. Ze verzamelen ze, bundelen ze, koppelen er een leeftijd aan,... Vind je hier niet wat je zoekt, is de kans klein dat het bestaat.
Mocht je nu echt een filmpje willen, maar er geen vinden, kan je er altijd zelf eentje maken. Er zijn tegenwoordig wel wat sites waarop je snel en makkelijk filmpjes kan maken. Mijn favoriet is Moovly. Hier kan je met behulp van sjablonen makkelijk mee werken: tekst, beweging, afbeeldingen en filmpjes invoegen, achtergrondstem inspreken, achtergrondmuziek toevoegen,... Een duidelijk voorbeeld van wat je ermee kan doen, vind je hier. Hoe sfeervol je het filmpje maakt, bepaal je natuurlijk helemaal zelf. Hoe leuker het filmpje en hoe meer het aanleunt bij de beginsituatie van de leerlingen, hoe meer zij zullen opnemen en leren en hoe makkelijker zij achteraf (zelfstandig) rond dit onderwerp kunnen werken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten