De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.
Vanzelfsprekend kan je de leerlingen aanleren een PowerPoint te gebruiken als ze informatie presenteren. Indien je klas over een digibord beschikt, is het wel leuker om optimaal van dit medium gebruik te maken en te werken met Smart Notebook. Voor de jongere leerlingen is het zelfs makkelijker om te beginnen met Smart Notebook dan met PowerPoint. Het is simpeler om mee te werken, en ze zullen het dan ook sneller onder de knie krijgen. Je kan het programma installeren op een computer, en dan kan de presentatie hierop worden voorbereid. Daarna sluit je de computer aan op het digibord, of gebruik je een USB of Dropbox om het bestand van de ene naar de andere computer te krijgen. Zo kan het presenteren snel beginnen.
Een nieuw bestand op Smart Notebook ziet er als volgt uit.
Met de blauwe pijltjes links bovenaan kan je zonder moeite een nieuwe pagina aangaan, naar de volgende of vorige pagina gaan,... Met een klik op de rechtermuisknop, kunnen de leerlingen de achtergrondkleur veranderen. Afbeeldingen kunnen ze gewoon in het bestand plakken. Daarna kunnen ze makkelijk bepalen waar en hoe groot ze de afbeelding willen. Ze kunnen zelfs rechtstreeks van het internet foto's, artikels,... fotograferen en in de presentatie plakken met deze knop. Opslaan is niet meer nodig:
Ook filmpjes en audio-opnames kan je gewoon kopiƫren en plakken in het document. Wel goed opletten dat je het filmpje/de audiotrack mee op de USB zet als je de presentatie geeft op een andere computer. Anders zal dit niet werken. Hier heb je dus wel een opgeslagen bestand bij nodig.
Ook tabellen, (schrijf)lijnen en standaardvormen zijn makkelijk in te voeren in alle kleuren en maten:
De kinderen kunnen bepaalde tekst al typen in allerlei soorten lettertypes en grootten, maar ze kunnen ook zelf met meerdere soorten pennen in allerlei kleuren op het bord schrijven via de onderstaande knop.
Zo zijn ze niet alleen hun onderwerp aan het presenteren, maar voelen ze zich ook een beetje zoals de juf of de meester. Zeker in de lagere jaren zal dit de spreekdurf bij de leerlingen verhogen. Ze weten beter wat ze moeten doen en hoe ze zich moeten gedragen. Ze hebben een rolmodel om zich aan vast te houden.
Er zijn nog vele andere knoppen en mogelijkheden (effecten, informatie tijdelijk verbergen, speciale interactieve toolkids,...) maar die zijn eerder handig voor de leerkracht om te gebruiken dan voor de leerlingen. Er staan veel leuke filmpjes op, maar deze zijn in het Engels dus niet bruikbaar in onze klassen. Wel zeer interessant om ideetjes uit te halen. Enkele van mijn favoriete tools die wel zeer nuttig zijn:
- Dobbelsteentools: gewone dobbelsteen, klinker, medeklinker (taalspelletjes, getal zegt iets over wat er daarna zal gebeuren,...)
- Een munt omdraaien: euro (kop of munt)
- Tijdopnemer: timer telt zowel op als af.
- Anagram: het opgegeven woord wordt door elkaar gezwierd. Je kan het makkelijk in een andere volgorde schuiven.
- Categorie: je kan twee tabellen maken waarin woorden op de juiste plaats geschoven moeten worden. Dit kan ook met afbeeldingen.
- Pairs: memoryspel.
- Vortex: schuif het woord naar de juiste oplossing.
- Random generators: kaarten, letter, nummer, naam, groep.
- Scorebord: twee of meer teams
- Vote tool: Op een pijl klikken om te stemmen.
- Vortex: schuif het woord naar de juiste oplossing.
- Random generators: kaarten, letter, nummer, naam, groep.
- Scorebord: twee of meer teams
- Vote tool: Op een pijl klikken om te stemmen.
Wat het onderwerp van de presentatie ook is, met een Smart Notebook hebben de leerlingen sowieso plezier. Ze bereiden zich voor op hoe ze later een PowerPoint kunnen maken, werken aan webdesignskills, en trainen daarbij hun talige en inhoudelijke kennis. Doordat het het middel is dat de juf of meester zelf gebruikt, is het ook laagdrempelig. De leerlingen weten al wat de meeste knoppen inhouden, en ze weten ook hoe ze zich moeten gedragen vooraan aan het bord. Ze kunnen makkelijk zelfgemaakte foto's en/of filmpjes integreren. Het wordt dus zeker een toppres(en)tatie!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten