ICT in de klas

ICT in de klas
Lees ook bovenstaand arikel over Ipads in de (middelbare) school.

Tips &Tricks voor mijn stageschool

Zelf ben ik pro het gebruik van laptops in de school. Alle leuke gratis online quizvormen die er bestaan, kan je in de klas niet uitvoeren zonder computers. Een computerklas hebben is zeer handig om rond grotere projecten te werken, maar voor kleine zaken wordt het dan te moeilijk om de leerlingen zelf aan de slag te laten gaan. Als je voor elke kleine mediagerichte oefening van klas moet verhuizen, verlies je gewoon te veel tijd. Ze leren veel als je media toont op het Smartbord, maar ze leren natuurlijk nog veel meer als ze zelf kunnen experimenteren en dit zelf meemaken. Is het prijskaartje voor laptops te hoog, kan je altijd werken met tablets. Ze hebben een kleiner geheugen, maar bieden nog altijd wel wat opties. Zorg wel voor een aansluitbaar toetsenbord. Dit zal de werksnelheid van de leerlingen enorm verhogen.

Ook de schoolaankoop van enkele fototoestellen en videocamera's zal de leerlingen helpen om creatief om te gaan met media. Nu mogen ze nauwelijks met deze toestellen werken, want de leerkracht heeft maar één toestel en wil niet dat hier iets mee gebeurt. Soms heeft de leerkracht geen eigen fototoestel of videocamera, en wordt gewoon de gsm gebruikt. De kwaliteit hiervan is vanzelfsprekend niet zo groot. Dit is jammer. Een paar fototoestellen en videocamera's die door de hele school gebruikt kunnen worden, geeft vele opties: klasblog, vlog, oefeningen rond monteren, de bosklasse registreren, stopmotionfilmpjes maken,..

ICT kan makkelijk gebruikt worden in kleine en in grote maten. Via kleine zaken die al in de blog vernoemd zijn als een goede werking met Smart Notebook, Gynzy-opdrachten, online timers, stoplichten, liedjes en filmpjes,verantwoordelijkheid en kennis bij de leerlingen,.. raken de leerlingen het gebruik van media gewoon. Ze zien hoe oneindig groot de mogelijkheden zijn, worden uitgedaagd hiermee te experimenteren, hier creatief in te zijn. Maar kleine ditjes en datjes zijn niet voldoende. Leer de leerlingen ook in grote opdrachten werken, bouw de kennis een heel jaar door op. Laat ze een klasblog maken, leer ze hoe ze video's moeten monteren, hoe ze moeten programmeren, hoe ze informatie op het internet moeten zoeken en hiermee moeten omgaan. Leer de leerlingen social media te gebruiken, laat hen een heel jaar remediëren via Bingel, laat hen oefenen met video's opnemen en foto's trekken. De generatie die nu achter de schoolbanken zit, is een digitale generatie. Blijf jezelf specialiseren in wat er nieuw is in deze wereld, blijf vernieuwen. Vind je een programma waarin kinderen twee weken met robots kunnen werken, test het uit. Vind je een nieuwe app en vraag je je af of de leerlingen ermee kunnen werken, test het uit. Experimenteer zelf even hard als je de kinderen wil laten experimenteren! Er is altijd iets nieuws. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten